- BLOG. FACTURACIÓ ELECTRÒNICA
Bones tardes a tots!
Després
del darrer post sobre el “correu electrònic” avui toca parlar sobre la
facturació electrònica i les seves diferents característiques. Començaré
definint cada concepte i aclarint diverses dubtes que poden anar sorgint.
Com
diu el títol el tema d’avui tractarà sobre la facturació i per això començarem explicant
què és una factura. (Més o menys ens podem fer una idea, ja que a final de més
ens solen arribar un parell).
Una factura és un document que descriu
preus de serveis prestats i en què es desglossen els imposts corresponents que
s’han de pagar i han de contenir els elements següents:
- Nombre de factura i data d’emissió.
- Data de prestació del servei
- Nombre o raó social, direcció completa i CIF tant del emissor com del receptor
- Una descripció completa dels articles facturats, el nombre d’unitats i el seu import total.
- Base imposable, tipus impositiu i quota tributaria
- Valor total de la factura, inclosa la moneda utilitzada per la transacció
- Data i firma del emissor de la factura
- Opcionalment es poden agregar unes condicions de pago o altra informació addicional.
La
tecnologia sempre avança i per això apareix un nou concepte: la factura electrònica o e-factura és
l’equivalent digital a la factura tradicional, però tractada amb mitjans
informàtics. I a la qual es contemplaran múltiples avantatges:
- · Estalvi econòmic (gastos de paper, impressió, segells, enviament...)
- · Immediatesa i seguretat dels enviaments a través de suports electrònics
- · Millora en les gestions empresarials
- · Estalvi en espai, ja que els documents digitals no ocupen espai físic d’emmagatzematge.
- · Integració de les factures electròniques amb les aplicacions de gestió i tresoreria
- · Millora en el control de possibles errors
El
client pot elegir de quina manera fer-ho. Es poden emetre tant factures en
paper com electròniques, és a dir, és opcional.
S’ha
de dir que per emetre una factura electrònica és necessari que el receptor doni
el seu consentiment, i a més s’ha d’indicar el format de recepció de la
factura. Que pot ser un arxiu Excel o Word, una imatge JPG,
un arxiu PDF, etc.
L’emissor
té l’obligació d’emmagatzemar les factures emeses juntament amb tota la
informació que va utilitzar per generar les factures.
La
factura s’entregarà per mitjans telemàtics, és a dir, d’ordenador a ordenador.
I com ho podem fer? Doncs per exemple es
podria fer, des d’un correu electrònic, copiar l’arxiu en un dispositiu
d’emmagatzematge extern com un llapis de memòria o pendrive.
Seguim!
Com hi ha una factura electrònica, necessitarem una firma, per això parlarem
sobre la firma electrònica! Què és?
La firma electrònica és un concepte jurídic
equivalent a una firma manuscrita, però que s’efectua per mitjans informàtics.
Són un conjunt de dades que s’associen a altres mitjançant els quals es pot
identificar al firmant.
A
més de poder verificar la identitat, es pot fer un historial d’auditoria, així
com assegurar la data i hora i les possibles manipulacions sobre els arxius
originals.
La
firma electrònica contempla diferents alternatives per poder identificar als
usuaris:
- · Usuari i contrasenya
- · Mitjançant una targeta de coordenades; que segur que molts de vosaltres en teniu una, ja que és una opció molt utilitzada per bancs. I per a què serveix? Pues com ja sabeu, aquesta targeta comprova la identitat de l’usuari quan es vulguin efectuar algunes transaccions.
- · Firmant amb un llapis electrònic, com per exemple, al pagar la compra en una tenda amb una targeta de crèdit.
- · Utilitzant una firma digital; és un mecanisme de xifrat per autentificar informació digital. El mecanisme utilitzat és la criptografia de clau pública per això aquests tipus de signatura també rep el nom de signatura digital de clau pública.
- · Mitjançant sistemes biomètrics; i us demanareu que són els sistemes biomètrics? Dons, consisteixen en la identificació de persones segons les seves característiques físiques, com els ulls o les seves empremtes digitals, reconeixement de la cara, autentificació de la veu, reconeixement de la signatura...
Podem dir que s’estableixen 3 tipus diferents de firma
electrònica:
- Firma electrònica: és el conjunt de dades en format electrònic, que poden ser utilitzats com a mitjà d’identificació del firmant.
- Firma electrònica avançada: és la firma electrònica que permet identificar el firmant i detectar qualsevol canvi de les dades firmades, que està vinculada al firmant de manera única.
- Firma electrònica reconeguda: és la firma electrònica avançada basada en un certificat reconegut i generada mitjançant un dispositiu segur de creació de firma.
I
per acabar, hem de saber que la firma electrònica és un concepte jurídic que es
duu a la pràctica mitjançant la firma digital i l’ús de certificats digitals.
I ús
demanareu, què és una firma digital? Doncs molt fàcil, una firma digital
equival a una firma manuscrita, i es pot comprovar la identitat de la persona
que ha firmat.
I
això ha estat tot per avui, esper que ús hagi servit d’ajuda i que les imatges
que he introduït ús hagin ajudat. A continuació, ús posaré un exemple de com és
una factura...
Moltes
gràcies. I fins una altra!😘😘

No hay comentarios:
Publicar un comentario